27 november 2023
Wat is de onderhandse verkoopovereenkomst of het compromis?
Wanneer koper en verkoper een akkoord hebben bereikt over de verkoop van de woning, kan de onderhandse of voorlopige overeenkomst worden opgesteld en getekend. Deze voorlopige overeenkomst wordt ook wel het compromis genoemd. Opgelet: eens getekend is de verkoop definitief.
Deze onderhandse overeenkomst is het bewijs dat het contract is gesloten tussen koper en verkoper en zal later als basis dienen voor de notariële of authentieke akte van aankoop. De notaris is gebonden door de bepalingen die in deze onderhandse overeenkomst zijn opgenomen. Eenmaal getekend kan de onderhandse verkoopovereenkomst niet meer worden geannuleerd. De verkoop is dus definitief na het tekenen.
Vier maanden voor notariële akte
Tussen de ondertekening van de onderhandse overeenkomst en de notariële akte verlopen doorgaans maximaal vier maanden. Binnen deze termijn dienen alle nodige documenten en attesten worden opgevraagd en moeten de verkooprechten (registratierechten) worden betaald.
Voorschot
Bij de ondertekening van de onderhandse overeenkomst betaal je als koper meestal een voorschot.
Opschortende en ontbindende voorwaarde
Soms gebeurt het dat verkoper en koper overeenkomen dat de verkoop pas doorgaat als er een bepaalde voorwaarde wordt vervuld (bijvoorbeeld het bekomen van een hypothecaire lening), of dat de verkoop wordt geannuleerd in bepaalde gevallen (bijvoorbeeld bij het ontbreken van een stedenbouwkundige vergunning). In het eerste geval spreekt men van een opschortende voorwaarde. In het tweede geval van een ontbindende voorwaarde.
De vastgoedmakelaar
De vastgoedmakelaar stelt de onderhandse verkoopovereenkomst op. Alle voorwaarden van de verkoop worden hierin vastgelegd: de prijs, het moment dat je de woning in bezit mag nemen, het voorschot, de keuze van de notaris, … Het is belangrijk dat deze verkoopovereenkomst correct en volledig is. Stel daarom nooit zelf een onderhandse verkoopovereenkomst op.
Op het moment dat de overeenkomst wordt getekend, moet de verkoper een aantal documenten en attesten aan de koper kunnen voorleggen zoals het bodemattest, energieprestatiecertificaat (EPC), elektriciteitsattest, … Het is ook de vastgoedmakelaar die ervoor zorgt dat al deze nodige documenten en attesten aanwezig zijn de verkoop.
Bron: Spotto
Renovatieplicht vanaf 2025: Label D wordt de nieuwe standaard
15 januari 2025
Zomerse barbecue organiseren? Tips voor een geslaagd tuinfeest
1 juli 2024
8 vragen die je jezelf moet stellen voor je op huizenjacht gaat
6 mei 2024
Vlaamse regering geeft waarborg voor jonge kopers van woning
19 februari 2024
Energieverslindende te verbouwen woningen nemen toe aan populariteit
30 januari 2024
Huis kopen: welke verzekeringen heb ik nodig?
22 januari 2024
Welke aankoopkosten zijn er bij de aankoop van een woning?
4 januari 2024
Waarom moet er een bodemattest zijn bij verkoop?
14 december 2023
Energetische renovaties en premies voor woningen met EPC-label D, E, F
7 december 2023
Vanaf 1 januari 2024 lagere dossierkosten bij afsluiting woonkrediet
13 november 2023
Waarom je beter beroep doet op een erkend vastgoedmakelaar
14 september 2023
Artikel in Belang van Limburg 29/06
4 juli 2023
Grotere regenwaterput vanaf oktober verplicht bij nieuw- en verbouw
17 april 2023
Energie besparen met 7 handige tips
6 maart 2023
Wat zegt de Mobiscore over jouw woning?
28 februari 2023
Regel deze drie zaken voordat jij je huis te koop zet
16 februari 2023
Dit verandert voor wie een woning koopt in 2022
4 mei 2022
Asbestattest verplicht vanaf 23 november
27 april 2022
Vanaf 2022 enkel nog recente EPC's geldig bij verkoop
1 mei 2022